Mübah
Tarifi: Mubah, lügatta ilan edilen, müsade edilen manasınadır. Usûlcü-lere göre ise şâri´in mükellefi yapıp yapmamakta serbest bıraktığı şeydir[1]
Bu "Bu gün size güzel olan (yiyecek) lar helâl kılındı" (Maide: 5/5) ve "Bunların dışındakiler (in nikahı) size helal kılındı" (Nisa: 4/24) ayetlerinde olduğu gibi ya "helal" ve "ibâha" kelimelerinden anlaşılır veya günahın veya vebalin kaldırılmış olmasıyle bilinir. Meselâ: "Allah´ın sınırlarını (emir ve nehiylerini) yerine getirememelerinden korkarsanız kadının fidye vermesinde her iki tarafa da günah yoktur" (Bakara: 2/229); "Kadınlarla evlenme hususun-dflki düşüncelerinizi üstü kapalı biçimde anlatmanızda size günah yoktur" (Bakara: 2/235); "Köre vebal yoktur, topala da vebal yoktur, hastaya da vebal yoktur" (Fetih: 48/17) gibi ayet-i kerimeler hep ibaha ifade eder.
İbâha bazan da karine ile vücûbdan ibahaya sarfedilmiş emir siğasından anlaşılır. Meselâ: "ihramdan çıktığınız zaman avlanın" (Maide: 5/2); "Cuma namazı eda edildiği zaman yer yüzüne dağdın" (Cuma: 62/103) ve "Sabahın beyaz ipliği siyah ipliğinden ayırt edilinceye kadar yinin için" (Bakara: 2/187) ayet-i kelimelerindeki emirler ibaha ifade eder.
Bazan da ibaha aslın istishabı yolu ile de bilinir. Çünkü faydalı şeylerde asıl olan ibahadır. Çünkü Allah (c.c.) " Yerdeki her şeyi sizin için yaratan odur" (Bakara: 2/29) buyurmuştur.
Hükmü: Yapılmasına sevap terkedilmesine itab/kınama yoktur.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] el-Amidî, el-İhkam: 1/63.
Bu "Bu gün size güzel olan (yiyecek) lar helâl kılındı" (Maide: 5/5) ve "Bunların dışındakiler (in nikahı) size helal kılındı" (Nisa: 4/24) ayetlerinde olduğu gibi ya "helal" ve "ibâha" kelimelerinden anlaşılır veya günahın veya vebalin kaldırılmış olmasıyle bilinir. Meselâ: "Allah´ın sınırlarını (emir ve nehiylerini) yerine getirememelerinden korkarsanız kadının fidye vermesinde her iki tarafa da günah yoktur" (Bakara: 2/229); "Kadınlarla evlenme hususun-dflki düşüncelerinizi üstü kapalı biçimde anlatmanızda size günah yoktur" (Bakara: 2/235); "Köre vebal yoktur, topala da vebal yoktur, hastaya da vebal yoktur" (Fetih: 48/17) gibi ayet-i kerimeler hep ibaha ifade eder.
İbâha bazan da karine ile vücûbdan ibahaya sarfedilmiş emir siğasından anlaşılır. Meselâ: "ihramdan çıktığınız zaman avlanın" (Maide: 5/2); "Cuma namazı eda edildiği zaman yer yüzüne dağdın" (Cuma: 62/103) ve "Sabahın beyaz ipliği siyah ipliğinden ayırt edilinceye kadar yinin için" (Bakara: 2/187) ayet-i kelimelerindeki emirler ibaha ifade eder.
Bazan da ibaha aslın istishabı yolu ile de bilinir. Çünkü faydalı şeylerde asıl olan ibahadır. Çünkü Allah (c.c.) " Yerdeki her şeyi sizin için yaratan odur" (Bakara: 2/29) buyurmuştur.
Hükmü: Yapılmasına sevap terkedilmesine itab/kınama yoktur.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] el-Amidî, el-İhkam: 1/63.
Usulü Fıkıh - Vehbe Zuhayli
- Takdim
- Giriş
- Şer´i Deliller
- Kuran-ı Kerim
- Sünnet
- İcma
- Kıyas
- İstihsan
- Maslahat-ı Mürsele
- Örf
- Önceki Şeriatlar
- Delil Sahabe Mezhebi
- Şeddi Zerayi
- İstishab
- Ahkam-ı Şer´iyye
- Vacib
- Mendub
- Haram
- Mekruh
- Mübah
- Vaz´i Hüküm ve Çeşitleri
- Hakim
- Mükellefin Fiilleri
- Mükellef
- Delaletler Dile Ait Temel Kurallar
- Nassın Şer´i Hükme Delalet Yolları
- Mefhumu´l-Muhalefet
- Delaletin Açık Olması ve Mertebeleri
- Delaleti Açık Olmayan Lafızlar ve Mertebeleri
- Müşterek ve Delaleti