Kumar- şans oyunları
2243 - Soru: Satranç oynamanın mahzuru olmadığını söyleyenler var. Siz ne dersiniz?
Cevap: Şayet para karşılığı olursa kumardır, haramdır. Fakat oyunda yenilmiş olandan bir para alınmayacak ise mekruhtur. (Fetava-i Hindiye c. 5, s. 352)
2244 - Soru: "Lâdes" tutmakta dinen bir mahzur var mıdır?
Cevap: Evet, karşıdaki şahsı aldatıp da malını almakla sonuçlanan bir oyun olduğu ve her iki taraf arasında yapılmakta olan bir bahs-i müşterek olduğundan kumardır. Dolayısıyla alınacak para haramdır.
2245 - Soru: Bazı kimseler kumar oynar, fakat oyun karşısında para falan almaz. Sadece vakit geçirmek için oynuyorlar. Bundaki hükmü açıklar mısınız?
Cevap: Hayat gibi değerli bir sermayeyi, oyun masasında heder etmek kumarın bir çeşididir.
2246 - Soru: Dinimizde müsabaka var mıdır? Diğer bir ifade ile, dinimiz müsabakaya müsaade etmiş midir?
Cevap: Binicilik ve atıcılık sahasında veya yürüme ve koşma gibi bedeni faaliyetlerde müsabaka caiz görülmektedir. Zira bunlar, bineğin idman yaptırılmasına veya bedeni hareketlerin geliştirilmesine, dolayısıyla düşmana karşı kuvvet kazanmaya yardımcı olur. Güreş de bunlar arasına katılabilir. Ancak göbekten diz kapağına kadar olan kısmın örtülmesi ihmal edilmemelidir. Bu yarışmalarda karşılıklı olarak konulan para, bahs-i müşterek olacağından kumar nevine dahildir ve haramdır. Fakat tek taraflı bir menfaat konulacak ve "Eğer sen şu hedefe isabet ettirebilirsen sana şu kadar para var. Şayet ben vuracak olursam bir şey istemem" denilmiş olsa, konulan para "ödül" olacağından haram değildir. "Senin at benimkini geçerse sana şu kadar lira veririm. Benimki senin atı geçerse bir şey istemem" şeklindeki paralı yarışma da tek taraflı olduğu için caizdir. (Fetava-i Hindiye, c. 5, s. 324)
2247 - Soru: Bir zamanlar kumar oynuyordum. "Bir daha oynamayacağım" diye Kur'an-ı Kerim'e el bastım. Altı ay sonra tekrar oynadım. Bundan kurtulabilmem için ne lâzım gelir. Affım için ne yapmalıyım? Beni ikna edecek şekilde cevaplarınızı istiyorum.
Cevap: Sizi ikna edip edemeyeceğimi bilemem. Çünkü siz, kendinize güvenmekte, verdiğiniz karara Allah'ı şahit tutmakta ve sonra da sözünüzü bozmaktasınız. Halbuki bu sözde ölesiye kadar durmanız gerekirdi. Kulluk imtihanında başarılı olmak, gerek ezelde verdiğimiz sözde, gerekse bu alemde verdiğimiz sözde, ahde vefa göstermektir. Nefsani heva ve hevesler, bir yerde karşımıza dikilerek, tapınırcasına itaat bekler. Size tavsiyem: Önce kumara -bir daha oynanamak üzere- "paydos" deyin. Daha sonra salı, çarşamba ve perşembe günleri oruç tutun. Yatsıdan sonra tesbih namazı kılın. Bu namazı beceremezseniz iki rekâtlı nafile namaz kılın.
Cevap: Şayet para karşılığı olursa kumardır, haramdır. Fakat oyunda yenilmiş olandan bir para alınmayacak ise mekruhtur. (Fetava-i Hindiye c. 5, s. 352)
2244 - Soru: "Lâdes" tutmakta dinen bir mahzur var mıdır?
Cevap: Evet, karşıdaki şahsı aldatıp da malını almakla sonuçlanan bir oyun olduğu ve her iki taraf arasında yapılmakta olan bir bahs-i müşterek olduğundan kumardır. Dolayısıyla alınacak para haramdır.
2245 - Soru: Bazı kimseler kumar oynar, fakat oyun karşısında para falan almaz. Sadece vakit geçirmek için oynuyorlar. Bundaki hükmü açıklar mısınız?
Cevap: Hayat gibi değerli bir sermayeyi, oyun masasında heder etmek kumarın bir çeşididir.
2246 - Soru: Dinimizde müsabaka var mıdır? Diğer bir ifade ile, dinimiz müsabakaya müsaade etmiş midir?
Cevap: Binicilik ve atıcılık sahasında veya yürüme ve koşma gibi bedeni faaliyetlerde müsabaka caiz görülmektedir. Zira bunlar, bineğin idman yaptırılmasına veya bedeni hareketlerin geliştirilmesine, dolayısıyla düşmana karşı kuvvet kazanmaya yardımcı olur. Güreş de bunlar arasına katılabilir. Ancak göbekten diz kapağına kadar olan kısmın örtülmesi ihmal edilmemelidir. Bu yarışmalarda karşılıklı olarak konulan para, bahs-i müşterek olacağından kumar nevine dahildir ve haramdır. Fakat tek taraflı bir menfaat konulacak ve "Eğer sen şu hedefe isabet ettirebilirsen sana şu kadar para var. Şayet ben vuracak olursam bir şey istemem" denilmiş olsa, konulan para "ödül" olacağından haram değildir. "Senin at benimkini geçerse sana şu kadar lira veririm. Benimki senin atı geçerse bir şey istemem" şeklindeki paralı yarışma da tek taraflı olduğu için caizdir. (Fetava-i Hindiye, c. 5, s. 324)
2247 - Soru: Bir zamanlar kumar oynuyordum. "Bir daha oynamayacağım" diye Kur'an-ı Kerim'e el bastım. Altı ay sonra tekrar oynadım. Bundan kurtulabilmem için ne lâzım gelir. Affım için ne yapmalıyım? Beni ikna edecek şekilde cevaplarınızı istiyorum.
Cevap: Sizi ikna edip edemeyeceğimi bilemem. Çünkü siz, kendinize güvenmekte, verdiğiniz karara Allah'ı şahit tutmakta ve sonra da sözünüzü bozmaktasınız. Halbuki bu sözde ölesiye kadar durmanız gerekirdi. Kulluk imtihanında başarılı olmak, gerek ezelde verdiğimiz sözde, gerekse bu alemde verdiğimiz sözde, ahde vefa göstermektir. Nefsani heva ve hevesler, bir yerde karşımıza dikilerek, tapınırcasına itaat bekler. Size tavsiyem: Önce kumara -bir daha oynanamak üzere- "paydos" deyin. Daha sonra salı, çarşamba ve perşembe günleri oruç tutun. Yatsıdan sonra tesbih namazı kılın. Bu namazı beceremezseniz iki rekâtlı nafile namaz kılın.
Fetvalar
- Allah'a (cc) İman
- Cennet-Cehennem
- Mezhepler
- Kur'an Ayetleri
- Peygamberimiz (sav)'in Hayatı
- Abdest
- Gusül
- Teyemmüm
- Vücut ve Avret Yerlerinin Temizliği
- Beş Vakit Namaz
- Zekât
- Öşür
- Oruç Kimlere Farzdır?
- Hac
- Kurban Kimlere Vaciptir
- Yemin
- Nikâh
- Miras
- Karı-Koca Münasebetleri Cinsel İlişkiler
- Anne-Baba ve Çocuk İlişkileri
- Giyim kuşamla ilgili haramlar helaller
- Tedavi
- El öpmek
- Yüzük takmak
- Diş kaplatmak
- Kadınların özel halleri
- İçki
- Sigara haram mı mekruh mu?
- Kumar- şans oyunları
- Faiz