Kabir ziyareti
Defin ve ziyaret gibi, ciddî bir ihtiyaç olmadıkça, kabirleri çiğnemek, günahtır.
Ateş koruna basmak, kabre basmaktan, ve kor üzerine oturmak, kabir üzerine oturmaktan hayırlıdır, buyurulmuştur.
Kabirleri ziyaret, âhireti hatırlattığı için, menduptur ki, Hâdisi şerifte,
$
«Ben sizi kabir ziyaretinden menetmiştim, fakat şimdi beni dikkatle dinleyin, onları ziyaret edin. Çünkü onlar size âhireti hatırlatır.» buyurulmuştur.
Fitne korkusu olmamak şartiyle, mendubiyyet, nisvânın ziyaretine dahi şâmildir. Kabirleri ziyaret eden kadınlara Allah lânet eylesin, hadîsi ise hüznü ve ağlamayı yenilemek için, kabirleri ziyaret eden kadınlara âit bulunmuştur, ki bu cahiliyyet devri âdetlerindendir.
Kabir ziyareti, ayakta ve oturarak, olur (1). Kabri ziyaret edene müstahap olan, oturup yâsini şerif okumaktır.
Ayak üzeri ziyarette, on bir ihlâsı şerif okunur.
Hazreti Enesin rivayet ettiği hadîste, kabristana giren kimse, yâsin sûresini okuyup, sevabını emvata ihda ederse, Hak celle ve âlâ, onlara kolaylık ihsan eder ve okuyana, mevtâ adedince, hasenât îtâ buyurur, buyurulmuş olduğu gibi, Hazreti Alinin hadîsinde dahi: Kabristana uğrayan kimse, on bir ihlâs sûresi okuyup, ecrini ölülere ihda ederse, orada yatan ölülerin sayısınca, kendisine ecir verilir, buyurulmuştur.
Kabristanın ağacını kesmek ve yeşilliğini yolmak, mekruhtur. Kuruları sökmek câizdir.
Öfkeye veya geçim darlığına ve yahut, düçar olduğu ziyana mebni, ölüm temennisinde bulunmak, mekruhtur. Kazaya razı olmamak, demektir. Buharîde, Hazreti Enes radiyallahü teâlâ anhüden rivayeten zikrolunmuştur ki, Hazreti Resulullah sallallahü teâlâ aleyhi ve sellem, (Sizin, biriniz kendine isabet eden zarardan dolayı, mevti, sakın temenni etmesin, eğer mevti temenniden başka çaresi kalmamışsa, Yâ rabbi hakkımda hayat hayır oldukça, beni yaşat ve hakkımda vefat hayır olunca, beni yaşatma, desin) buyurmuşlardır.
----------
(1) Resûlü ekrem sallalahü teâlâ aleyhi ve sellem efendimiz hazretleri, Medinei Münevvere makberesi olan, bakîi şerife çıktıklarında kaaim olurlar ve:
$
buyururlardı. Mevtaya iltihak, muhakkak iken inşallah kaydi, en güzel hal ile iltihakı temennidir. Âfiyetten maksat, hazreti hakkın hoşnutsuzluğundan ve âhiretin mekruhlarından, muaftır.
Ateş koruna basmak, kabre basmaktan, ve kor üzerine oturmak, kabir üzerine oturmaktan hayırlıdır, buyurulmuştur.
Kabirleri ziyaret, âhireti hatırlattığı için, menduptur ki, Hâdisi şerifte,
$
«Ben sizi kabir ziyaretinden menetmiştim, fakat şimdi beni dikkatle dinleyin, onları ziyaret edin. Çünkü onlar size âhireti hatırlatır.» buyurulmuştur.
Fitne korkusu olmamak şartiyle, mendubiyyet, nisvânın ziyaretine dahi şâmildir. Kabirleri ziyaret eden kadınlara Allah lânet eylesin, hadîsi ise hüznü ve ağlamayı yenilemek için, kabirleri ziyaret eden kadınlara âit bulunmuştur, ki bu cahiliyyet devri âdetlerindendir.
Kabir ziyareti, ayakta ve oturarak, olur (1). Kabri ziyaret edene müstahap olan, oturup yâsini şerif okumaktır.
Ayak üzeri ziyarette, on bir ihlâsı şerif okunur.
Hazreti Enesin rivayet ettiği hadîste, kabristana giren kimse, yâsin sûresini okuyup, sevabını emvata ihda ederse, Hak celle ve âlâ, onlara kolaylık ihsan eder ve okuyana, mevtâ adedince, hasenât îtâ buyurur, buyurulmuş olduğu gibi, Hazreti Alinin hadîsinde dahi: Kabristana uğrayan kimse, on bir ihlâs sûresi okuyup, ecrini ölülere ihda ederse, orada yatan ölülerin sayısınca, kendisine ecir verilir, buyurulmuştur.
Kabristanın ağacını kesmek ve yeşilliğini yolmak, mekruhtur. Kuruları sökmek câizdir.
Öfkeye veya geçim darlığına ve yahut, düçar olduğu ziyana mebni, ölüm temennisinde bulunmak, mekruhtur. Kazaya razı olmamak, demektir. Buharîde, Hazreti Enes radiyallahü teâlâ anhüden rivayeten zikrolunmuştur ki, Hazreti Resulullah sallallahü teâlâ aleyhi ve sellem, (Sizin, biriniz kendine isabet eden zarardan dolayı, mevti, sakın temenni etmesin, eğer mevti temenniden başka çaresi kalmamışsa, Yâ rabbi hakkımda hayat hayır oldukça, beni yaşat ve hakkımda vefat hayır olunca, beni yaşatma, desin) buyurmuşlardır.
----------
(1) Resûlü ekrem sallalahü teâlâ aleyhi ve sellem efendimiz hazretleri, Medinei Münevvere makberesi olan, bakîi şerife çıktıklarında kaaim olurlar ve:
$
buyururlardı. Mevtaya iltihak, muhakkak iken inşallah kaydi, en güzel hal ile iltihakı temennidir. Âfiyetten maksat, hazreti hakkın hoşnutsuzluğundan ve âhiretin mekruhlarından, muaftır.
KİTAB-US-SALAT (NAMAZ)
- Namaz
- Farz namazlar
- Namaz vakitleri
- Müstehab vakitler
- Kerahat vakitleri
- Ezân ve ikamet
- Namazın erkân ve şartları
- Namazın şartları ile ilgili diğer hükümler
- Namazın vacipleri
- Namazın sünnetleri
- Namazın âdâbı
- Namaz fiillerinin terkibi
- İmamet ve Cemaatle namaz
- Cemaatten alıkoyan özürler
- İmamete ehak ve elyak olan
- Safların tertibi
- İmama uyulup uyulmayacak yerler
- Farz namazlardan sonraki duâ ve tesbihler
- Namazda hades vukuu
- Namazda İstihlâf
- İsnâ Aşeriyye mesaili (4)
- Müfsidat (namazı bozan şeyler)
- Zellet-ül-Kârî
- Namazı ifsat etmeyen (bozmayan) şeyler (1)
- Namazın mekruhları
- Musalli için, mekruh olmayan şeyler
- Sütre ittihazı ve musallinin önünden geçeni defetmesi
- Namazın bozulmasını veya tehirini gerektiren şeyler
- Namazı terkedenin hükmü
- Vitir namazı
Nimet-i islam
- MERHUM HACI ZİHNİ EFENDİNİN HAL TERCÜMESİ
- AKAİDİ İSLÂMİYYE
- KİTAB-UT-TEYEMMÜM (TEYEMMÜM)
- KİTAB-UT-TAHARE (TEMİZLİK)
- KİTAB-US-SALAT (NAMAZ)
- KİTAB-US-SAVM (ORUÇ)
- KİTAB-UZ-ZEKÂT
- KİTAB-UL-HAC
- KİTAB-UN-NİKÂH (EVLENME)
- KİTAB-UT-TALAK (BOŞANMA)
- KİTAB-UR-RIDÂ (SÜT KARDEŞLİĞİ)
- KİTAB-UL-EYMAN (YEMİN)
- KİTAB-UN-NİKÂH VET-TALAK (EVLENME VE BOŞANMA)
- KİTAB-US-SAYD (AV VE AV HAYVANLARI)