Zıhar
Zıhar, erkeğin, karısını, annesi kızkardeşi veya süt kız kardeşi gibi kendisine nikahı ebediyen haram olan birinin, bakılması caiz olmayan azalarından birine benzetmesidir. Bu da, cahiliyet devrinde olan boşama çeşitlerindendir. İslam dini bunu ila gibi saymayıp, zıhar yapan kimsenin keffaret vermesiyle yetinmiştir.
Bir kimse karısını mahremi olan kadınlardan birinin bakılması haram olan yerine benzeterek: "Sen bana anamın arkası yahut karnı gibisin" derse, bu sözü zıhar olur ki, keffaret vermeden karısı ile cinsi münasebette bulunmak kendisine haram olur.
Zıharda Aranacak Şartlar
Kocanın müslüman, akıllı, bülüğ çağına ulaşmış uyanık halde olması, şarttır.
Zıharda nikah bakidir. Zıhar ile meydana gelen haramlık keffaretten başka bir yolla giderilmez. Hatta zıhar yaptığı karısını, keffaret vermeden evvel boşamakla zıhar ortadan kalkmaz, zıhar ile meydana gelen haramlık da ortadan kalkmaz. Boşadığı karısını iddetten sonra, hatta başka kocaya varıp ondan boşandıktan sonra alsa bile, keffaret vermedikçe onunla cinsi münasebette bulunmak kendisine haram olur.
Zıhar yapanın, erkek olması lazımdır.
Karısını benzettiği şahıs, kadın olmalıdır. Karısının sırtını mesela babasının sırtına benzetmiş olsa, zıhar yapmış olmaz.
Birden fazla karısı olan kimse, karılarının hepsine birden zıhar etse, her biri için ayrı ayrı keffaret lazım gelir. Hatta bir karısına birçok kez zıhar yapan kimnenin her zıharı için keffaret vermesi lazımdır.
Zıharın keffareti, oruç bozmanın keffareti gibidir ki, bir köle azad etmek; ona gücü yetmezse, iki ay birbiri ardında oruç tutmak; buna da gücü yetmezse, altmış fakiri sabahlı akşamlı doyurmak; yahut onlardan her fakire ya nakden veya kıymet olarak bir fitre miktarını vermektir.
Zıhar, yapan erkek, keffarette bulunmadan önce, ailesiyle cinsi mukarenette bulunacak olsa, bu hareketinden dolayı tövbekar olması gerekir. Keffarette bulunmadıkça böyle bir hareketi tekrarlamaması icab eder.
Zıhar, boşamanın sayılarını azaltmaz ve müddet uzamış olsa da ayrılmaları icab etmez. Karı veya kocadan biri vefat edecek olsa, hayatta kalan ölene varis olur.
Zıharın ifade ettiği haramlık hükmü, keffaretle son bulur.
Keffaret yapıldıktan sonra, yaklaşmaya engel olan haramlık ortadan kalkmış olur. Zıharın hükmü, koca veya kadından birinin vefatı ile de son bulur ve keffarete de lüzum kalmaz.
.
.
Ali Eren - İzdivaç ve Mahremiyetleri
Bu eser incemeseleler.com ile internete müsadeli olarak kazandırılmıştır.
Eseri başka sitelerde yayımlamak yasaktır! Link verilebilir.
Bir kimse karısını mahremi olan kadınlardan birinin bakılması haram olan yerine benzeterek: "Sen bana anamın arkası yahut karnı gibisin" derse, bu sözü zıhar olur ki, keffaret vermeden karısı ile cinsi münasebette bulunmak kendisine haram olur.
Zıharda Aranacak Şartlar
Kocanın müslüman, akıllı, bülüğ çağına ulaşmış uyanık halde olması, şarttır.
Zıharda nikah bakidir. Zıhar ile meydana gelen haramlık keffaretten başka bir yolla giderilmez. Hatta zıhar yaptığı karısını, keffaret vermeden evvel boşamakla zıhar ortadan kalkmaz, zıhar ile meydana gelen haramlık da ortadan kalkmaz. Boşadığı karısını iddetten sonra, hatta başka kocaya varıp ondan boşandıktan sonra alsa bile, keffaret vermedikçe onunla cinsi münasebette bulunmak kendisine haram olur.
Zıhar yapanın, erkek olması lazımdır.
Karısını benzettiği şahıs, kadın olmalıdır. Karısının sırtını mesela babasının sırtına benzetmiş olsa, zıhar yapmış olmaz.
Birden fazla karısı olan kimse, karılarının hepsine birden zıhar etse, her biri için ayrı ayrı keffaret lazım gelir. Hatta bir karısına birçok kez zıhar yapan kimnenin her zıharı için keffaret vermesi lazımdır.
Zıharın keffareti, oruç bozmanın keffareti gibidir ki, bir köle azad etmek; ona gücü yetmezse, iki ay birbiri ardında oruç tutmak; buna da gücü yetmezse, altmış fakiri sabahlı akşamlı doyurmak; yahut onlardan her fakire ya nakden veya kıymet olarak bir fitre miktarını vermektir.
Zıhar, yapan erkek, keffarette bulunmadan önce, ailesiyle cinsi mukarenette bulunacak olsa, bu hareketinden dolayı tövbekar olması gerekir. Keffarette bulunmadıkça böyle bir hareketi tekrarlamaması icab eder.
Zıhar, boşamanın sayılarını azaltmaz ve müddet uzamış olsa da ayrılmaları icab etmez. Karı veya kocadan biri vefat edecek olsa, hayatta kalan ölene varis olur.
Zıharın ifade ettiği haramlık hükmü, keffaretle son bulur.
Keffaret yapıldıktan sonra, yaklaşmaya engel olan haramlık ortadan kalkmış olur. Zıharın hükmü, koca veya kadından birinin vefatı ile de son bulur ve keffarete de lüzum kalmaz.
.
.
Ali Eren - İzdivaç ve Mahremiyetleri
Bu eser incemeseleler.com ile internete müsadeli olarak kazandırılmıştır.
Eseri başka sitelerde yayımlamak yasaktır! Link verilebilir.
BOŞANMA
- Geçimsizlik Sebepleri
- Karı-Kocalar Dikkat!
- Hanımlara Hatırlatma
- Erkek Evin Reisidir, Herkes İtaat Etmelidir
- Erkeklere Hatırlatma
- Boşama Yetkisi Neden Erkeğe Verilmiştir?
- Boşanmanın Meşru Olması
- Boşanmadan Önce Aranacak Çareler
- Hakem Tayini
- Hz. Ömer Zamanında
- Hz. Ali ve Hz. Fatıma (r.a.)
- Boşandıktan Sonra
- Karı-Kocanın Arasını Açmak
- Ayrılmayı Gerektiren Sebepler
- Son Çare Boşanmak
- Ric'î Talak'ın Hükmü
- Bain Talak'ın Hükmü
- Boşanmanın Çeşitleri
- Güzel Olan Talak
- Çirkin Ve Günah Olan Talak
- Resulüllah'ın s.a.v.Tarifi
- Sünnet Olan Boşama Şekli
- Adetliyken Boşamak Neden Çirkin?
- Bir Defada Üç Talakla Boşama
- Bazı Şeyler Şakaya Gelmez
- Erkeğin Durumuna Göre Boşama
- Hastalık Halinde Boşama
- Cinsi İktidarsızlık Sebebiyle Ayrılma
- Mal Karşılığında Boşama
- Boşama Hakkını Kadına Vermek
izdivaç ve Mahremiyetleri
- ESER VE YAZAR HAKKINDA (Okuyun!)
- FİHRİST (Bu başlıktan kitap içeriğine ulaşabilirsiniz!)
- KADININ YARATILIŞI
- EVLİLİK ÖNCESİ EŞ SEÇİMİ
- NİŞANLILIK
- İSLAMİ OLMAYAN NİKAHLAR
- İSLAM'A AYKIRI NİKAH ŞEKİLLERİ
- İSLAMİ NiKAH, NiKAHIN FAYDALARI
- AİLE
- CİNSİ BİLGİLER
- ÇOCUK TERBİYESİ
- TESETTÜR (ÖRTÜNME)
- KADINLARLA İLGİLİ BAZI MESELELER
- İSTİFADE ETTİĞİMİZ ESERLER
- GUSÜL (Boy Abdesti)
- BOŞANMA