Hayız (Aybaşı Adet)
Hayız (Adet) kanı: "Kadınlarda büluğ çağından itibaren doğum dışında rahimden gelen bir kandır,
Kadınlarda adet dokuz yaşında başlar. "İyas" (kandan kesilme) haline kadar devam eder. Normal olarak İyas hali, elli beş yaştır. Bu zaman dışında görünen kan hayız hükmünü taşımaz.
Gelen kanın, rahmin dış kısmına çıkmış olması lazımdır. İç kısmında kalan ve dışa çıkmayan kan adet kanı sayılamaz. Dış kısımdaki pamuk veya beze sirayet eden kan adet kanıdır. Temiz halde iken konulup, kanlı olarak kaldırıldığı andan itibaren hayız başlamış sayılır. Ne zaman pamuk konulur da, çıkarıldığı zaman kan eseri görülmezse, pamuğun konuş zamanı hayızın (adetin) bitiş vakti olarak kabul edilir. Kanın akar halde olması şart değildir.
Gelen kanın altı renkten birinde olması lazımdır.
Kırmızı, siyah, sarı, bulanık, yeşil ve kiremit rengi. Pamuk kaldırıldığı zamandaki renge itibar olunur. Pamuğun ilk çıkışında görülen beyazlık, sonra kuruyarak sarı renge dönmüş olsa, hayız kanı değildir. İlk çıkışta kırmızı rengi taşıyan sonra kurumakla beyazlaşan leke de kırmızı hükmündedir, hayız kanı sayılır.
Kanın belirli bir süre içinde görülmesi lazımdır.
Hayız (adet) müddetinin azı üç gün, çoğu on gündür. Üç günden az on günden fazla olan kan hayız değildir. Bunlara "İstihaza, hastalık kanı" denir ki, bunlar burun kanaması hükmünü taşırlar.
Kadının hamile olmaması lazımdır. Hamilelik müddetince görülecek kan hayız kanı sayılmaz. Hayız müddeti (en çok on gün) içinde görülecek iki defa veya daha fazla kanamalar arasında geçecek olan temiz günler de hayız günü sayılır.
Kadınlarda iki adet arası en az onbeş gündür. Fazlası için bir hudut yoktur. Uzun zaman hatta hiç kan görülmeyebilir.
Kadınlardan herhangi birinde devamlı kan gelir de bu hal aylarca devam ederse, bu gibilerde her ayın on günü hayız müddeti kabul edilir. Her ayın on günü dışındaki günler temiz günler sayılır. Böyle zamanlarında oruçlarını tutarlar ve namazlarını kılarlar. Ancak özürlü oldukları için, ibadetlerini ona göre yerine getirirler.
Hayız için özel hükümler: Boşamalarda "İddet" hayız ile hesaplanır. Kadının çocuğa kalması hayız ile tesbit edilir. Kızların büluğa ermelerine hayız ile hüküm verilir. Keffaret oruçlarında icab eden arka arkaya aralıksız oruç tutma işi, araya hayız girmekle bozulmaz. Sünnet üzere boşamaların arası, hayızla ayrılır.
.
.
Ali Eren - İzdivaç ve Mahremiyetleri
Bu eser incemeseleler.com ile internete müsadeli olarak kazandırılmıştır.
Eserin başka sitelerde yayımlamak yasaktır! Link verilebilir.
Kadınlarda adet dokuz yaşında başlar. "İyas" (kandan kesilme) haline kadar devam eder. Normal olarak İyas hali, elli beş yaştır. Bu zaman dışında görünen kan hayız hükmünü taşımaz.
Gelen kanın, rahmin dış kısmına çıkmış olması lazımdır. İç kısmında kalan ve dışa çıkmayan kan adet kanı sayılamaz. Dış kısımdaki pamuk veya beze sirayet eden kan adet kanıdır. Temiz halde iken konulup, kanlı olarak kaldırıldığı andan itibaren hayız başlamış sayılır. Ne zaman pamuk konulur da, çıkarıldığı zaman kan eseri görülmezse, pamuğun konuş zamanı hayızın (adetin) bitiş vakti olarak kabul edilir. Kanın akar halde olması şart değildir.
Gelen kanın altı renkten birinde olması lazımdır.
Kırmızı, siyah, sarı, bulanık, yeşil ve kiremit rengi. Pamuk kaldırıldığı zamandaki renge itibar olunur. Pamuğun ilk çıkışında görülen beyazlık, sonra kuruyarak sarı renge dönmüş olsa, hayız kanı değildir. İlk çıkışta kırmızı rengi taşıyan sonra kurumakla beyazlaşan leke de kırmızı hükmündedir, hayız kanı sayılır.
Kanın belirli bir süre içinde görülmesi lazımdır.
Hayız (adet) müddetinin azı üç gün, çoğu on gündür. Üç günden az on günden fazla olan kan hayız değildir. Bunlara "İstihaza, hastalık kanı" denir ki, bunlar burun kanaması hükmünü taşırlar.
Kadının hamile olmaması lazımdır. Hamilelik müddetince görülecek kan hayız kanı sayılmaz. Hayız müddeti (en çok on gün) içinde görülecek iki defa veya daha fazla kanamalar arasında geçecek olan temiz günler de hayız günü sayılır.
Kadınlarda iki adet arası en az onbeş gündür. Fazlası için bir hudut yoktur. Uzun zaman hatta hiç kan görülmeyebilir.
Kadınlardan herhangi birinde devamlı kan gelir de bu hal aylarca devam ederse, bu gibilerde her ayın on günü hayız müddeti kabul edilir. Her ayın on günü dışındaki günler temiz günler sayılır. Böyle zamanlarında oruçlarını tutarlar ve namazlarını kılarlar. Ancak özürlü oldukları için, ibadetlerini ona göre yerine getirirler.
Hayız için özel hükümler: Boşamalarda "İddet" hayız ile hesaplanır. Kadının çocuğa kalması hayız ile tesbit edilir. Kızların büluğa ermelerine hayız ile hüküm verilir. Keffaret oruçlarında icab eden arka arkaya aralıksız oruç tutma işi, araya hayız girmekle bozulmaz. Sünnet üzere boşamaların arası, hayızla ayrılır.
.
.
Ali Eren - İzdivaç ve Mahremiyetleri
Bu eser incemeseleler.com ile internete müsadeli olarak kazandırılmıştır.
Eserin başka sitelerde yayımlamak yasaktır! Link verilebilir.
KADINLARLA İLGİLİ BAZI MESELELER
- Kadının Yolculuğa Çıkması
- Kadının Mescide (Camiye) Gitmesi
- Kadın-Erkek Karışık Yürümek
- Kadının Dışarı Çıkması
- Kadının İpek Giymesi Ve Altın Takınması
- Kadının Koku Sürünmesi
- Kadının Hamama Gitmesi
- Ölüye Sesli Olarak Ağlamak
- Kadının Cenaze Merasimine Katılması
- Kadının Kabir Ziyaretine Gitmesi
- Peruk Takmak
- Karşı Cinsin Elbisesini Giymek
- Kendini Karşı Cinse Benzetmek
- Dövme Yaptırmak Ve Yüzden Kıl Aldırmak
- Kadının Kına Kullanması
- Kadın-Erkek Selamlaşması
- Kadın İhtilam Olur mu?
- Karı-kocanın Aynı Kaptaki Sudan Abdest Alıp Gusletmeleri
- Kadının Hakimliği
- Kadının Şahitliği
- Kadının Cezalandırılması
- Kadının Çalışması
- Kadının Mirastaki Hakkı
- Kadının Abdest ve Guslündeki Farklar
- Kadınların Hususi Halleri
- Hayız (Aybaşı Adet)
- Nifas (Lohudsalık Hali)
- İstihaza
izdivaç ve Mahremiyetleri
- ESER VE YAZAR HAKKINDA (Okuyun!)
- FİHRİST (Bu başlıktan kitap içeriğine ulaşabilirsiniz!)
- KADININ YARATILIŞI
- EVLİLİK ÖNCESİ EŞ SEÇİMİ
- NİŞANLILIK
- İSLAMİ OLMAYAN NİKAHLAR
- İSLAM'A AYKIRI NİKAH ŞEKİLLERİ
- İSLAMİ NiKAH, NiKAHIN FAYDALARI
- AİLE
- CİNSİ BİLGİLER
- ÇOCUK TERBİYESİ
- TESETTÜR (ÖRTÜNME)
- KADINLARLA İLGİLİ BAZI MESELELER
- İSTİFADE ETTİĞİMİZ ESERLER
- GUSÜL (Boy Abdesti)
- BOŞANMA