Kısmen tasarruf ile temizleme
Kısmen tasarruf ki, çok olan şeyin bir kısmındaki tasarruf demektir. Bâzı şeyler hakkında, - aşağıda beyan edildiği gibi - Nedef=pamuk atma, gasli baaz - kısmen yıkama gibi, mutahhirdir. Meselâ, buğday, arpa gibiler, harmanda düğenlenirken, hayvanın kaşanmasiyle, onun lâalettayin bir miktarı, pislenmiş oldukta, o buğday veya arpanın o miktarı, yahut daha çoğu, satma, hibe etme, sadaka eyleme gibi bir tasarruf görmek, yâni elden çıkarılmış olmak ile geri kalan kısım tahir olur.
Elden çıkarılmış olan da tahirdir (1).
O buğday veya arpa, bölüşülmek, yahut (aşağıda bildirildiği üzere) kısmen yıkama yolu da, kısmen tasarruf gibidir.
--------------
(1)Necaset, elden çıkan veya elde kalan kısımda bulunmak ihtimaline binaen,- ki tahareti asliye, bununla zail olmaz, bunu ve bundan sonraki (gasli baaz meselesini), yakin şek ile zail olmaz, kaidesiyle istişkâl etmek istemişler ise de, o işkâldahi, şu veçhile def edilmiştir: Bilinen mahal için ki, meselemizde, zahirenin bütünüdür taharet yakinen sabit idi, sonra bilinmeyen bir mahal için, taharetin zıddıolan necaset dahi, yakinen sabit oldu. Bir miktarı tasarruf olunmakla, o meçhulün, beka ve adem-i bekasında, şüphe hâsıl oldu. Zira, beka ve adem-i beka ihtimalleri müsâvat üzeredir. Binaenaleyh, mahalli malûm için yakinen sabit olan şeyleamel olunmak lâzım geldi. Zira, mahalli malûmdaki yakin, şek ile zail olmaz. Mahalli meçhul için olan yakin ise, öyle değildir.
Reddül-Muhtar.
Elden çıkarılmış olan da tahirdir (1).
O buğday veya arpa, bölüşülmek, yahut (aşağıda bildirildiği üzere) kısmen yıkama yolu da, kısmen tasarruf gibidir.
--------------
(1)Necaset, elden çıkan veya elde kalan kısımda bulunmak ihtimaline binaen,- ki tahareti asliye, bununla zail olmaz, bunu ve bundan sonraki (gasli baaz meselesini), yakin şek ile zail olmaz, kaidesiyle istişkâl etmek istemişler ise de, o işkâldahi, şu veçhile def edilmiştir: Bilinen mahal için ki, meselemizde, zahirenin bütünüdür taharet yakinen sabit idi, sonra bilinmeyen bir mahal için, taharetin zıddıolan necaset dahi, yakinen sabit oldu. Bir miktarı tasarruf olunmakla, o meçhulün, beka ve adem-i bekasında, şüphe hâsıl oldu. Zira, beka ve adem-i beka ihtimalleri müsâvat üzeredir. Binaenaleyh, mahalli malûm için yakinen sabit olan şeyleamel olunmak lâzım geldi. Zira, mahalli malûmdaki yakin, şek ile zail olmaz. Mahalli meçhul için olan yakin ise, öyle değildir.
Reddül-Muhtar.
KİTAB-UT-TEYEMMÜM (TEYEMMÜM)
- Teyemmüm
- Teyemmümü bozanlar
- Mestlere mesh
- Sargı ve benzeri şeyler üzerine mesh
- Ahval-i Nisa (Kadınlara mahsus haller)
- Özürler ve hükümleri
- Encas (pis olan şeyler) ve onlardan temizlenme
- Encas (pislikler)
- Mutahhirat (Temizleyiciler)
- Gasl (yıkama) ile temizleme
- Mesh (silmek) ile temizleme
- Cefaf (kurumak) ile temizleme
- Naht (yontmak) ile temizleme
- Kalb ve istihale ile temizlenme
- Kazıma ile temizleme
- Debagat ile temizleme
- Tahlil ile temizleme
- Zekât (boğazlamak) ile temizlik
- Tahallül (sirkeleşmek) ile temizlenme
- Ferk (ovalamak) ile temizleme
- Delk (sürtmek) ile temizleme
- Girmek ile temizlik
- Tagavvur (çekilme) ile temizlik
- Kısmen tasarruf ile temizleme
- Nedef (Ditmek) ile temizleme
- Nezh (boşaltmak) ile temizleme
- Ateş ile temizleme
- Galy (kaynatmak) ile temizleme
- Gasli baaz (kısmen yıkama) ile temizleme
- Takavvur (oymak) ile temizleme
Nimet-i islam
- MERHUM HACI ZİHNİ EFENDİNİN HAL TERCÜMESİ
- AKAİDİ İSLÂMİYYE
- KİTAB-UT-TEYEMMÜM (TEYEMMÜM)
- KİTAB-UT-TAHARE (TEMİZLİK)
- KİTAB-US-SALAT (NAMAZ)
- KİTAB-US-SAVM (ORUÇ)
- KİTAB-UZ-ZEKÂT
- KİTAB-UL-HAC
- KİTAB-UN-NİKÂH (EVLENME)
- KİTAB-UT-TALAK (BOŞANMA)
- KİTAB-UR-RIDÂ (SÜT KARDEŞLİĞİ)
- KİTAB-UL-EYMAN (YEMİN)
- KİTAB-UN-NİKÂH VET-TALAK (EVLENME VE BOŞANMA)
- KİTAB-US-SAYD (AV VE AV HAYVANLARI)